2e trainingssessie voorrijder BOK’er : 15 september ’20

Het valt iedereen al een tijdje op, het aantal rijders dat deelneemt aan de tochten gaat gestaag omhoog. Als bestuur vinden wij dit natuurlijk heel fijn, want dit betekent dat de ritten en de toffe sfeer binnen de BOK'ers heel erg geapprecieerd worden en dat onze goede naam en faam zich aan het verspreiden is.

Maar dit heeft natuurlijk ook een keerzijde, want dat houdt in dat tijdens deze ritten de meeste groepen beduidend groter geworden zijn. Waar we vorig jaar nog vertrokken met groepen van gemiddeld 6 rijders, ligt dat getal nu al rond de 10 motards. De beperkende factor hier is het aantal ervaren voorrijders die een groep een volledige dag op sleeptouw kunnen nemen. Dit probleem was al besproken op de ledenvergadering begin maart waar bleek dat we dringend behoefte hadden aan bijkomende voorrijders. Er hadden zich op dat moment al een aantal mensen gemeld, aan wie wij de belofte hadden gedaan om een oefendag in te richten. Jammer genoeg heeft corona daar lange tijd een stokje voor gestoken.

Nu we terug mochten rijden, was het moment gekomen om die belofte waar te maken en dus werd er op dinsdag 15 september een trainingssessie voor kandidaat voorrijders georganiseerd. Er waren zeven BOK'ers die de spreekwoordelijke motorhandschoen hadden opgenomen, netjes verdeeld over de verschillende groepen.

Om die kandidaten te begeleiden, werden ook een aantal coaches uitgenodigd wat het totaal aantal aanwezigen op 15 motards bracht. Die groep verzamelde zich, kort na de middag, bij Mie Maantje, een gekend fietserscafé in een rustige omgeving te Herselt.

Na een vlugge koffie namen we “corona veilig” plaats in ons openlucht klaslokaal (een grasveld met wat tafels en banken) om, onder de kundige leiding van Meester Jos, snel de theoretische kneepjes van het vak door te nemen. Iedereen schrok een beetje toen onze Jos een tekst van 8 pagina’s bovenhaalde, waarna hij droogweg de groep informeerde “nadien volgt de schriftelijke toets”. Een grappige maar efficiënte stimulans om alle leerlingen bij de les te houden!

Na de theorie stond iedereen te popelen om aan de praktijk te beginnen. Dit bestond uit een gevarieerde omloop van 67 Km, waarin geprobeerd werd om een aantal “moeilijke punten” uit het leven van een voorrijder na te bootsen zoals daar zijn: stoute wegenwerken, een brug die nog enkel door fietsers mag gebruikt worden, rijders die niet volgen, stoffige wegen en ander leuke uitdagingen…


Alles onder begeleiding van de vaste voorrijders van de respectievelijke groepen natuurlijk, zodat er nadien, indien nodig, opbouwende kritiek kon gegeven worden. De rit eindigde bij de Bonte Os in Mol om bij een verfrissing (het was op dat moment 34°c) de nabespreking te doen.

Het mag gezegd worden, onze zeven kandidaten hebben bewezen dat ze potentieel hebben. Nu moeten ze de kans krijgen om voldoende ervaring op te doen, om zo vertrouwen in eigen kunnen krijgen en dit kan natuurlijk enkel door bij de toekomstige ritten af en toe de vaste voorrijder af te lossen. In het begin kan het misschien iets stroever gaan, maar geef deze mensen wat tijd en het komt zeker goed. Want, “hoe meer voorrijders, hoe meer vreugd”.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.  Meer info

X