Verslag toerrit BOK’ers :Brabantrit van 24 september

Op 24 september hebben de BOK'ers hun eerste herfstrit van het jaar gereden, een tour van 264 Km doorheen Vlaams Brabant. De startplaats was de parking aan de Carrefour in Turnhout en tegen 9 uur stonden hier 55 deelnemers (waarvan 3 duo’s) met ronkende motoren klaar om van start te gaan.

Voor de lokale bevolking moet dit blijkbaar een indrukwekkend zicht zijn, want meestal zijn er altijd wel een paar (meestal mannelijke) kijklustigen die een beetje aarzelend, dichterbij schuifelen om onze motoren wat beter te bekijken. Heel af te toe is er zelf een heel moedige kerel die het aandurft om met piepende stem, een beleefde vraag te stellen, de zenuwen uiterst gespannen om snel weg te lopen mocht er gevaar dreigen.

Alhoewel het ’s morgens bij de start nog zonnig was, kon je al een beetje de herfst voelen aankomen. Het was beduidend minder warm, maar vooral, er stond een harde en redelijk frisse wind die af en toe probeerde om met een paar goedgerichte windstoten je motor uit zijn evenwicht te brengen. Vooral in de open velden, waar de wind vrij spel had, moest je opletten.

Door de stevige wind kon je her en der al (gelukkige droge) bladeren op de grond zien liggen en bij de doortocht in de Kastanjestraat hoorde je knik knak geluiden door de vele noten op het wegdek die onder de wielen verpletterd worden.

Niet alleen de flora, maar ook de lokale fauna was blijkbaar al in herfstmodus. Onderweg kwamen we een troep fazanten tegen waarvan de vrouwtjes de weg blokkeerden alsof ze op de Meir aan het winkelen waren. Mijnheer Fazant was ondertussen zich in het grasveld ernaast aan het amuseren met nog een ander vrouwtje. Pas toen ik claxonneerde om de weg vrij te maken, besefte hij het gevaar en riep zijn troep tot de orde.

Net voor onze eerste koffiestop in Nieuwenrode reden we langs een groot boerenerf. Een Mechelse herdershond stond, midden op de openbare weg, ons heel rustig op te wachten, terwijl een kleinere hond vanuit de graskant ons in de gaten hield. Onmiddellijk snelheid verlagen dus om er met een slakkengangetje voorbij te tuffen. De Mechelaar, zeker van zijn stuk, bleef gewoon staan tot onze groep gepasseerd was. Misschien meende hij dat die weg hem toebehoorde en dat je alleen met zijn toestemming mocht doorrijden?

Onze vaste fotograaf, François, kon dit keer niet meerijden, want hij moest net die dag naar de tandarts. Toch kon hij het niet laten, want opeens merkte ik hem op langs de straatkant in Olen (waar hij woont), terwijl hij de voorbijrijdende groepen aan het filmen was. Bedankt François voor zoveel toewijding en inzet.

Net als bij de vorige rit bleken er ook vandaag op onze route een aantal onverwachte wegenwerken op te duiken. Als ik op dat ogenblik de voorrijder ben, geniet ik dan van die bijkomende uitdaging, door te proberen mijn groep op een elegante manier terug op de voorziene route te krijgen zonder al te grote omwegen.
Een andere groep grijpt dan weer die kans aan om drie keer langs dezelfde boerderij te rijden (de boerin moet wel heel knap geweest zijn!) en dan nadien nog eens offroad te gaan door slijk en stof. Ook vier slagbomen kunnen deze avontuurlijke rijders (die zich naar verluidt rot amuseerden!) niet tegenhouden. Misschien moet het bestuur volgende maand een speciale “dirt” omloop voor deze mensen voorzien?

Een deel van de route bracht ons rond het middaguur naar de bedrijvenzone rond Vilvoorde. Alhoewel het hier veel drukker was dan we gewoon zijn, was het toch eens de moeite om door dit industrieterrein te rijden. Bijna alle parkeerplaatsen langs de brede straten stonden vol met lange rijen opleggers met containers, wachtend op hun volgende opdracht. Ik kan mij inbeelden dat hier rijden tijdens de spitsuren zenuwslopend moet zijn. Geef mij dan maar de Stille Kempen.

Eenmaal de drukte rond Vilvoorde en Zaventem achter de rug, reden we in het heuvelachtig landschap ten oosten van Brussel. Hier had onze routemaker een aantal mooie baantjes gevonden. Ik heb vooral genoten van de smalle holle wegen die door dit landschap slingeren, je waant je soms in een betoverd bos.

In een klein dorpje had de lokale aannemer een onaangekondigd hindernis voor ons voorzien door een vrachtwagen en kraan in het midden van een smalle weg te plaatsen. Alhoewel al de motoren op één of ander manier deze hindernis overwonnen hebben, moeten we toch onthouden dat zelf een Goldwing een kraan niet kan opzij duwen.

Het was blijkbaar ook een dag met lekke banden. Rik, een voorrijder van een B groep, heeft om die reden moeten afhaken om nog veilig thuis te raken. Gelukkig kon Jean onmiddellijk zijn taak binnen die groep overnemen.
In mijn groep stond de achterband van de motorscooter van Herman nogal plat. Gelukkig was er een bereidwillige garagist in de buurt die met een wiek de band in vijf minuutjes heeft kunnen herstellen. Soms moet je een beetje geluk hebben.

In de C groep hebben de kersverse voorrijders hun vuurdoop ondergaan door af en toe op kop te rijden. In de A groep stond Koen te popelen om de kop te nemen, toen de koppeling van zijn motor opeens begin raar te doen. Uit veiligheidsoverwegen is hij toen ook naar huis gereden waar later die dag het probleem al werd opgelost.

Rond 16 uur begon het lichtjes te druppelen. Ik noem dit al lachend “Regen type A “ ofwel “te weinig om te stoppen en je regenpak aan te trekken”. Af en toe kwam de zon terug piepen waardoor we redelijk droog onze eindhalte “Mie Maantje” in Herselt bereikten. Ondanks het feit dat de parking afgesloten was voor grote werken, hebben we toch onze motoren her en der veilig kunnen zetten om een laatste koffie te drinken. Na het afscheid is het feller beginnen regenen (ter info : Type B,  genoeg water om je regenpak aan te trekken) maar vermits we toch bijna thuis waren, was het de moeite niet meer om te stoppen.

De Moltimers hadden een originele formule gevonden om de dag af te sluiten. Zij zijn nog samen met hun dames mosselen gaan eten. Had ik dit maar eerder geweten. 😊

Sfeerfoto's Brabantrit

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.  Meer info

X