Verslag BOK’ers:11 mei rondje Namen

Terrasje of  geen terrasje?

Onze eerste rit in mei bestond uit een grote lus rond Namen. De B/C groepen hadden een traject van 316 Km voor de boeg, de A/M jongens hielden het op een bescheiden 262 Km.

Samenkomst en start waren voorzien in het Shopping Center in Olen, waar er voldoende parkeerruimte is om alle groepen op een corona veilige manier te verspreiden. Om dit zo vlot mogelijk te laten verlopen, werd er bij de uitnodigingsmail ook een plannetje van de parking bijgevoegd, zodat elke BOK'ers snel zijn eigen groep zou kunnen vinden.

De vorige keer dat we dit geprobeerd hadden (in oktober 2020, net voor de derde lockdown) heeft dit voor de nodige verwarring gezorgd en dus waren we benieuwd hoe het dit keer zou aflopen? En voorwaar, dat is heel wat vlotter verlopen. Kwade tongen beweren dat dit misschien komt omdat de groepen dezelfde zones als in oktober werden toegewezen, maar dat gelooft geen mens natuurlijk!

Gezien de zomer nadert (langer licht, minder koud ‘s morgens) werd, zoals elk jaar, de start een half uurtje vervroegd. Voor een aantal gewoontedieren bleek dit vroeger opstaan een beetje pijnlijk, eentje had zichzelf compleet overslapen en zou niet meer tijdig aan de start verschijnen.

Bij de keuze van een startplaats is toegang tot een toilet een vereiste. In Olen kan men normaal beschikken over die bij de Lunch Garden, maar door corona is die zaak natuurlijk gesloten! Niet fijn natuurlijk.

De weersvoorspellingen voor die dag luidden: “bewolkt met kans op lokale buien en zelf onweer”. Zoiets brengt steeds discussies mee over de kledijkeuze: regenpak of niet?
Stanny, een B rijder, had een nieuw regenkostuum gekocht en wilde dit persé showen. Hij probeerde iedereen te overtuigen dat het zou regenen en, vermits hij niet nat wilde worden, had hij dat nieuwe pak al maar aangetrokken. Helaas voor betrokkene was er bij de eerste stop nog geen druppel regen gevallen. Onze man wilde zijn pak dan maar terug uitdoen, maar dit was buiten zijn maten gerekend. In groep werd beslist dat hij dit moest aanhouden, omdat hij zo de regen “op afstand hield”. Dus arme Stanny moest verder met zijn nieuw pak aan.

Vanaf 9 uur vertrokken 56 rijders, opgedeeld in de klassieke groepen. Twee man van de B bleven nog eventjes wachten op eventuele laatkomers. Echter, die laatkomers zijn niet meer verschenen en dus zijn die jongens dan maar dapper met zijn tweetjes vertrokken. Vermits we bij de BOK'ers dergelijke kleine groepjes niet gewoon zijn, riep dit onderweg bij de andere groepen natuurlijk de nodige vragen op (Uitgestoten, ruzie, Scheiding van Motor en Helm, …?).

Het eerste deel van de rit bracht ons zuidwaarts via grotere banen, afgewisseld met kleine wegen doorheen bossen en boerderijen. Na Aarschot werd het landschap meer open met zacht golvende velden en boven de luchtmachtbasis van Beauvechain kon je verscheidende opleidingsvliegtuigjes in actie zien. De lichtjesshow aan het uiteinde van de startbaan is redelijk indrukwekkend, zelf op klaarlichte dag. Hier was een ideaal moment om eventjes te stoppen en een paar fotootjes te nemen met een F-16 op de achtergrond.

Zodra de plaatsnamen een meer Franstalige klank kregen, konden we beginnen te genieten van het betere bochtenwerk. Het ene moment reden we rustig door tijdloze schilderachtige dorpjes, vaak gedomineerd door een statige herenboerderij of imposant kasteel, het volgende moment kon op de grotere wegen de snelheid opgedreven worden doorheen prachtige bochten en chicanes waarbij een mens zijn motor al eens op zijn kant moet leggen.

Eenmaal voorbij Namen werd het nog beter, de route werd gewoon een speeltuin waar je de stramme motorspieren kon losschudden, de machine vlot links en rechts balancerend doorheen de opeenvolgende bochten. Voor mij de ideale manier om het hoofd leeg te maken met het nodige vuurwerk! Puur genieten.

Natuurlijk bleef de veiligheid prioriteit, want hoewel je in Wallonië nog op veel plaatsen 90 Km/Hr mag rijden, is dit lang niet overal aangewezen. Zo was er onderweg een gehucht waar die snelheid toegelaten was, maar je moest wel overal voorrang van rechts verlenen aan de vele zijstraten! Nou moe?

De rit was opgesteld zonder verkende stopplaatsen. Gezien de terrassen sinds twee dagen terug open waren, heeft elke groep natuurlijk zijn best gedaan om ergens “iets” te vinden waar je eventjes kon zitten om van een babbel en koffie te kunnen genieten.

De Alfa Mannekes meenden rond het middaguur een leuke stop gevonden te hebben aan een Burger Grill annex bar, waar reeds vier mensen op het terras zaten. Alle motoren waren net geparkeerd toen de uitbater doodleuk kwam melden dat de zaak gesloten was. Groot was de verrassing toen diezelfde uitbater even later drankjes bracht naar die mensen op het terras! Bleek dat de baas daar toevallig was en net eventjes zijn deur had opengedaan. Maar hij was de kwaadste nog niet, want de BOK'ers mochten wel zijn toilet gebruiken.

Dus werd het een opnieuw een picknick. Maar, terwijl de bokes werden gesmaakt, hebben er zich toch ook wel een viertal auto’s aan die zaak geparkeerd, eveneens in de overtuiging (doordat er 16 motoren voor de deur stonden) dat de keet open was.

Leo, een voorrijder van een B groep, had een terras gevonden met een mooie parking. Het was er wel druk door auto’s en werklieden, maar precies speciaal voor de BOK'ers waren er nog acht parkings leeg! Niemand had echter opgemerkt dat er bij deze lege plaatsen borden stonden. Dus motoren geparkeerd en koffies besteld. De bestelling was nog maar net klaar toen de lokale tamtam meldde dat er politie op komst was! Onze arme jongens hebben toen maar snel hun koffies leeggedronken, betaald en vlug weggereden. Blijkbaar was die vrije parkingruimte gereserveerd voor de vrachtwagen van de werklieden die daar rondliepen!

Onze Stanny (de man van het regenpak), had ondertussen ergens in het geniep zijn kostuum uitgetrokken en daardoor de wraak van Onze Lieve Heer over zijn groep uitgeroepen. Ze kregen dus iets later een “speciale” regenbui over zich heen. Een boer had zijn sproei installatie te dicht bij de weg geplaatst en zo hebben deze B rijders de volle laag over zich heen gekregen.

Het was ook de dag van het Haasje Over spelen. Door een combinatie van uiteenlopende stopplaatsen, extra te rijden lussen en (heel af en toe) “GPS” fouten, kon het gebeuren dat de groep, die zonet nog voor je uitreed, je opeens wilde voorbijsteken om dan 60 Km verder weer achter je te verschijnen! Zo kon je nog eens op een corona veilige manier naar mekaar zwaaien.  

In de namiddag begon het dan lichtjes te regenen, maar de meeste motards ondervonden daar weinig last van. De “meeste” zeg ik wel, één groep had net op een terrasje plaatsgenomen, waar de jarige Jaak zijn maten een ronde gaf. Om het met zijn woorden te zeggen “frisdrank en koffie bleven even vol” door de regen. Onze Stanny, die ook bij die groep was, deed bij het wegrijden terug zijn kostuum en natuurlijk is er geen druppel meer gevallen. Zoiets zet een mens toch aan het denken?

Jammer genoeg is de dag is niet volledig probleemloos verlopen. Eén A rijder heeft wegens mechanische problemen moeten afhaken, een andere rijder kreeg te maken met lage bandenspanning, maar gelukkig kun je hier en daar je band terug op druk brengen. Beiden zijn wel veilig thuisgekomen.

Fotoreportage rondje Namen

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.  Meer info

X