Verslag Ardennenrit Luik: BOK’ers 22 juni

22 juni 2021, onze tweede BOK’ers rit deze maand.

De Ardennen in België is een geliefd gebied voor motorrijders en dat is niet voor niets. Er zijn prachtige motortochten te rijden en ook de accommodaties, de speciale omgeving, dit is een speeltuin voor de motorrijder. 

Het was aangekondigd, die dag zou een alternatieve BBB workout voor motorrijders worden. Er was inderdaad een overvloed aan “Bergen, bochten en brullende motoren”, maar jammer genoeg heeft er zich nog een extra letter “B” bijgevoegd, die van “Buien, veel buien”.

Deze rit (276 Km voor B/C en 241 Km voor A/M), met vertrek in Tessenderlo, was een verrassing man. Wat een prachtige rit. Deze rit vond grotendeels plaats in het Prinsbisdom Luik, ontstaan grofweg in de 15e eeuw.

Ondanks het mottige weer toch een massale opkomst, 42 rijders melden zich op de parking. Naar gewoonte werden deze rijders weer verdeeld in de verschillende groepen waarvoor ze zich hadden ingeschreven. De gekende formule A/B/C/M is al goed bekend bij de rijders, dus de verdeling loopt vlot. Een korte briefing en enkele praktische afspraken die werden herhaald door de voorzitter en voorrijders.

Regenweer brengt altijd een bonte verzameling van Michelin Mannekes in regenpakken mee. Dat niet iedereen bij de BOK'ers nog even soepel is, was merkbaar, want hier en daar moest een rijder letterlijk in zijn pak gehesen worden door een behulpzame collega. Gelukkig moet je geen Olympische turnkampioen zijn, om nog goed met de motor te kunnen rijden.

Eenmaal de regenpakken aan en weg was de bende. Deze rit stond weer garant voor optimaal genot op de motor.

Om te volle te kunnen genieten van de haarspeldbochten en toch een groot stuk te kunnen rijden op prachtige spectaculaire wegen, namen we een stukje autobaan tot uitrit Diepenbeek. Ondanks de regen werd er toch een redelijk tempo onderhouden om via de grenslijn Borgloon- Tongeren te dalen naar Villers le Bouillet. Het passeren van Seraing le Chateau Eglise was toch indrukwekkend. Het stond nog wel gedeeltelijk in de steigers, maar toch een mooi domein. En ja, we zaten al in onze zo geliefde speeltuin met haarspeldbochten. Echt mooie dorpjes en ja, ook wegen onder water was genieten. Wie rijdt er als eerste door deze waterplas? Het leek echt wel diep, dit was iets voor de hoogpoters. Gas en er door, ja of we nog niet genoeg nat waren: water tot aan onze helm en als deze dan niet gesloten is, een gratis douche. Maar leute was er wel, een deel van onze groep reed toch liever een stukje rond.

Op onze verbroederingsplaats in Esneux Taverne Le Belle Vue vernam ik dat de volledige crew van de C rijders er was doorgereden. Harde kerels die C mannen.


Op onze lunchplaats een rare vaststelling, om 11.50 iets vragen (bestellen) om te eten! neen dat kon niet was het antwoord van de uitbader; lunchen (bestellen) kan pas vanaf 12 uur. Rare denkwijze, dus tien minuten wachten. We troffen er ook rijders van de M groep, vier echte levensgenieters. Hoe ze het flikken blijft nog een raadsel maar ze waren s’ avonds wel eerst op het eindpunt en genoten daar van een heerlijke steak.

Ook de A groepen kwamen in Esneux pauzeren, zij staken de brug over om, aan de andere kant van de Ourthe, in het stamcafé van de voorzitter te lunchen. Bleek dat, ondanks de afspraken vorige week, zijn café gesloten was. Gelukkig was de concurrentie een beetje verder wel open.
Na de pauze reden de groepen één voor één weer verder.

Hola, even attent rijden; kasseien, stroken modder, paden vooral in de bochten.. ja het was attent rijden. Maar ook dit bracht alle groepen tot een goed einde. Na een hele tijd gelijkmatig met de Ourthe te hebben gereden staken we deze rivier over in Remouchamps om richting binnenland te rijden. Al ging de lus wel richting Pepinster, met weer deze prachtige haarspeldbochten ondanks de natte wegen en, met een aangepaste rijstijl was het gewoon genieten. Richting Limburg Dolhain, nog meer van deze scherpe bochten als 90 graden zelfs tot 180 graden, kan nog even doorgaan. Ik heb ze niet geteld maar het mag zeker de rit van 5000 bochten genoemd worden.

Onze tweede stop en ik weet, het klinkt ongeloofwaardig, maar onze voorrijder reed een hooischuur binnen wij volgen en we stonden droog ? wel met onze voeten in de paarden….. Er werden wat stenen gezocht want de zware motoren zakten gewoon weg. Deze werden onder de steunen geplaatst en wij konden pauzeren.

Verder door echt mooie oorden, avontuurlijke wegen, haarspeldbochten, parken bossen gewoon te veel om op te noemen. Onze laatste stop was midden in een bos, het was een noodstop voor sommige rijders (ik moet plassen man). We hadden juist Sippenaeken gepasseerd waar we de C rijders op het terras zagen zitten. Eén van onze discussies bij onze stop ontstond “ligt Sippenaeken in België of Duitsland ? “ We zaten zeer dicht bij Duits grondgebied.

Rue De Beusdael waar wij stonden was links België en rechts Duitsland. De rit werd vervolgd door en langs St-Martens Voeren, Lixhe en in Eben-Emael kregen we nog een extra lus van weer prachtige motorwegen, grondgebied Riemst naar Tongeren en daar was ons eindpunt. We konden nog verbroederen met de C rijders en tevens ook de tweede groep B rijders. Nergens kon ik iets negatiefs vernemen van deze rit ondanks dat het geen weer was om een hond door te jagen.

Beide A groepen kwamen iets later toe op de parking van Brasserie De Pauze en het viel op dat alle motoren lekker vuil waren. Ook zij hebben zich duidelijk goed geamuseerd. De verbroedering nadien bij een warme tas koffie deed echt deugd, het was de eerste keer sinds lang dat er nog zo veel BOK'ers op een terras mochten zitten.

Een klein minpuntje: een C rijder heeft onderweg panne gekregen met zijn motor en werd door de pechdienst veilig naar huis gebracht. Zoals hij zelf zegt, “ook een BMW kan een echte panne hebben”

Iedereen vond ‘s morgens rijden in dit weer “echt nie normaal” maar wat hebben we genoten. En de uitspraak van een van de rijders (voorrijder C groep) was; “zo word ge motorrijder”.

Een dikke proficiat aan de routebouwers. Echt goed gedaan. Moet zeker nog eens gereden worden bij droog weer. Bedankt mannen, een toprit. (hiervoor rij je motor)

 

Verslag:Jaak van de Put

Enkele sfeerfoto's

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.  Meer info

X