BOK’ers: Zuidwaarts rond Leuven op 8 februari

8 Februari onze tweede BOK'ers rit van 2022.

Verzamelen op de parking van het sportcentrum in Merksplas. De opkomst was groot,   (met 6 nieuwe rijders!): 19 Moltimers, de A groep telde 27 rijders, bij de B groep (tevens de grootste opkomst) 32 rijders en de snelste groep C rijders 12 deelnemers. 

Om het efficiënt, vlot en veilig te houden worden deze traditioneel verdeeld in groepjes van plusminus 10 rijders . Even was er (lichte) paniek om de groepen in te delen, want bij het A Team ontbraken twee vaste voorrijders en bij de B groep werkte de GPS van een voorrijder niet! Gelukkig waren drie “hulpvoorrijders” in het A Team bereid om de uitdaging aan te gaan door elk een groepje te trekken, terwijl binnen de B rijders een oude rot zich vrijwillig melde om voorrijder te zijn. Merci mannen, dankzij jullie: probleem direct opgelost!

Dit hadden ze in Merksplas nog niet gezien zoveel motoren op hun parking er werd dan ook al snel verbroederd met de plaatselijke bevolking (Zeker de foto’s bekijken). Een groep MTB rijders die ook op deze parking verzamelden waren verrast en dachten dat wij hun kwamen begeleiden. Goe geprobeerd, maar dan zou de verhouding niet correct zijn: 90 M/12MTB. Dus het was een gezellige bedoening daar op de parking.



De af te leggen route en km waren verdeeld en ingeladen op de GPS; voor A/M was de rit 156 km, B/C kregen een extra lus van tot over de taalgrens van 221 km.

Na een korte briefing van het bestuur om toch de wettelijke regels te volgen en vooral rustig te rijden op de binnenwegen (we zitten nog altijd in winteromstandigheden, een dag voordien stonden de hemelsluizen nog open en de kleine baantjes kunnen wel wat vettig liggen) werd er gestart om 9u30 .

Zoals altijd de C groep als eerste weg, vlotjes gevolgd door de andere groepen. Richting Den Hout, Beerse, voorbij de Eksterheide en de duivelskuil richting Pulle, Viersel, over de kleine Nete om in Emblem (Kessel) onze eerste stop te houden. Dit was wel redelijk vroeg op de dag, maar toch weer de moeite.

In de voorgaande briefwisseling van de voorzitter werd gevraagd om, als ge van links komt (of was het rechts) niet te parkeren in deze zone! Kon wel niet goed begrijpen wat onze voorzitter bedoelde! Rond Café Torenven stonden overal motoren. (Voorzitter: de winkeleigenaar tegenover het café wil enkel “zijn” klanten op zijn oprit laten parkeren, naast die witte tent. Gelukkig was deze winkel op dinsdag net gesloten, want er stonden inderdaad al heel veel motoren voor zijn deur!).



Een bruin groen geschilderd caféetje, hier was de tijd nog blijven stil staan, maar echt zeer gezellig. Wie niet betaalde werd onmiddellijk in koor en op een luide manier tot de orde geroepen. (Moet kunnen).

Doordat dit de eerste stop was, kwamen alle groepen hier snel na mekaar aan. Alhoewel de gelagzaal redelijk groot was, konden hier onmogelijk 90 motards binnen. Een aantal groepen hebben dan maar beslist om ergens anders een koffie te gaan drinken, waardoor de drukte toch meeviel. De waardin was toch een beetje over haar toeren en liep mompelend rond dat ze geen koffietassen genoeg had. Geen nood, iedereen kreeg op tijd zijn bakkie troost.

Na de koffie verder richting Lier. Langs het Netekanaal hadden we wel wat tegenwind. Ondanks soms gure weersomstandigheden was het toch aangenaam rijden; geen regen dus altijd positief.



Na Putte Boortmeerbeek en Herent begon de bijkomende lus. Even de universiteit van Pellenberg passeren om richting onze volgende stop Bierbeek te rijden. In Staminee In Den Molen konden we even verbroederen met de andere groepen. De C groep had heel het terras ingenomen, wij (twee B groepen) konden binnen nog plaats nemen ondanks dat het dinsdag was en zeer druk in deze zaak.



De A groepen hadden hun middagstop voorzien in café Den Travoo, aan het station in Herent. De voorzitter had tijdens de week hierheen gebeld om de waard te informeren dat ze met ongeveer een 25 man zouden langskomen. François, onze fotograaf kwam echter als eerste binnen en vertelde de eigenaar doodleuk dat ze met 90 man waren! Ze hebben die arme man net niet moeten reanimeren!



Terug naar de B groep: bij het vertrek in Bierbeek konden we wat regendruppels vaststellen en zeer donkere wolken, dus snel weg hier. Via Opwelp, Honzen en Beauvechain hadden we ook de taalgrens even overschreden. Leuke baantjes, al was het passeren van de dorpjes toch een frustratie 30/50Km! Aan de scholen konden we dit begrijpen, maar op sommige plaatsen was toch soms een discussie over het waarom!. Maar wij, als brave BOK'ers, hielden ons mooi aan de opgegeven snelheden ! Zo konden we het schoon van de natuur (en andere bezienswaardigheden 😉) bewonderen. Wat mij opviel: ondanks dat er verschillende groepen onderweg waren, geen haasje over of groepen die mekaar ontmoeten. Eenmaal haalden we een groepje van vier rijders in. Even in de slipstream en het probleem loste zich weer op: ja lichten voor een spoorovergang en er was weer de afstand die we normaal hanteren.

Ergens rond Korbeek-Lo stond een C motorrijder naast zijn motor. Onze attente voorrijder Leo maakte even halt: oei motor opgeblazen? “zijn achtervolgers zagen niks van de rook dan is het wijselijk om even te stoppen”. We konden niet veel betekenen voor deze rijder: motor op depannagevoertuig en Fons M mocht zijn rit verder zetten met een Mini.



Voor ons nog 70 Km via Nieuwenrode Ramsel. Bij enkele caféetjes stonden redelijk wat motoren, de stops waren weer mooi verdeeld door de voorrijders. Westerlo Oevel en terug op bekend terrein. In Olen hadden de C rijders halt gemaakt in het winkelcentrum. Ik vermoed voor hun laatste koffie daar de C mannen, samen met de pechvogel, geprobeerd hadden om het probleem op te lossen waardoor ze veel tijd hadden verloren.

Wij stoomden verder naar de Pelleman in Kasterlee. Een café waar gezelligheid altijd op de eerste plaats komt en er voldoende zitplaatsen zijn, soms op onverwachte plaatsen. De verschillende groepen BOK'ers zaten overal: keuken, kelder, terras en ook binnen! De vriendelijke waardin maakt met iedereen een grapje en praatje, ze bezorgde ons weer lekkere hapjes. Er werden dan ook duchtig wat foto’s gemaakt door François, hij weet steeds het moment te kiezen (zeker bekijken ). Na wat conversatie met de ander groepen om wat info te verzamelen “wat vond ge van de rit” kon ik niet echt negatieve reacties waarnemen. Ja lichten en snelheidsbeperkingen, maar dat kan ook niet anders in deze streken. Wel kreeg ik de vraag hoeveel CC zou aan de start gestaan hebben? Moeilijke vraag, maar 90 motoren maal plusminus 1000 cc = 90 000 cc?



Dus eindconclusie weer een prachtig rit met een zeer ruime opkomst.

Aan de rittenbouwers: bedankt, het was weer een geslaagde editie. Ook een (heel) dikke merci voor de voorrijders (zowel de vaste als de gelegenheidsvoorrijders), zonder hen zou deze rit helemaal niet mogelijk geweest zijn.

De niet aanwezigen hadden weer ongelijk.


 

Enkele sfeerfoto's

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.  Meer info