Zon, zee en motoren: BOK’ers 14 juni 2022


Na twee jaar geprobeerd te hebben (maar telkens door corona gedwarsboomd), stond op 14 juni eindelijk nog eens een rit naar Zeeland op het programma. Vele leden kijken uit naar deze dag, omdat het toch iets speciaal is. Geen klassieke BOK’ers rit met ontelbare bochten en kleine wegen, maar eerder een kilometervreter (de kuststrook van Zeeland ligt niet direct naast de deur) naar een bijzondere streek: 257 km voor A en M, met een extra lus rijdt de B groep 307 km, terwijl de kilometervreters van de C, net zoals vorige maand, een speciale route van een dikke 397 km voorgeschoteld krijgen.

De start was voorzien aan de sporthal in Merkplas. De weersvoorspellingen beloofden een mooie dag met veel zon, maar niet te warm. Ideaal dus voor de lange rit.

Aan de inschrijvingen kon je merken dat juni de favoriete maand is waarin gepensioneerden op reis gaan. Er kwamen “slechts” 84 deelnemers naar Merksplas. Jammer genoeg waren er ook een paar vaste voorrijders van “Den B” op verlof, maar dankzij Benny en Toon zou dit geen probleem mogen zijn. Toon moest echter op het laatste afhaken wegens ziekte, zijn kans om op kop te rijden komt nog wel.

Vaste fotograaf François was ook aanwezig aan de start. Hij had echter net een nieuwe helm gekocht en die gaf hem veel hoofdpijn. Daarom besloot hij om niet mee te rijden en na de start huiswaarts te keren. Hopelijk kan hij dit probleem snel oplossen, want hij is toch een vaste waarde onderweg. Gelukkig zijn er altijd gelegenheidsfotografen die met hun GSM foto’s trekken. Ditmaal was er zelfs een duo rijdster als fotografe, met unieke beelden tot resultaat.

Tijdens de voorgaande infomail die we voor elke rit ontvangen, kom je telkens meer te weten over de werking en regels van de BOK’ers en enkele wijzigingen in het gebruik van de rijinfrastructuur. Voor sommige toch even wennen. A. B. C. V en M. groepen! Nog even en we hebben een vol alfabet . Niet verkeerd bedoeld en begrijpelijk met het grote leden aantal bij de BOK’ers .   

‘Oefening baart kunst’ moet de voorzitter gedacht hebben. (een wijs man onze voorzitter ) Uitzonderlijk op deze rit mochten de A groepen voor de B groepen vertrekken, zo kon het inhaalmanoeuvre geoefend worden. (Leuk opdrachtje voor de B groepen).

Ik citeer even de memo van onze voorzitter:
“Vermits deze maand de eerste stukken van de route vooral over grotere wegen lopen, is dit een ideale gelegenheid om het “inhalen van een groep” een paar keer in te oefenen.
Daarom zullen dinsdag uitzonderlijk de A groepen vertrekken voor de B groepen. Zo zullen deze groepen een aantal keren, kort na mekaar en op een veilige manier, het inhaalmanoeuvre kunnen uitvoeren, waardoor dit een automatisme bij de rijders moet worden.”

Start. Het eerste stuk loopt van Merksplas over Sint Lenaerts naar Nieuwmoer, dit plaatsje kennen we! Hier hebben we op één van onze vorige ritten overvloedig worstenbrood gegeten. In Essen de grens over naar onze noorderburen, via Steenbergen richting Sint Philipsland.

De drie A groepen rijden rustig door, vol verwachting in hun spiegels kijkende naar de eerste B groep. Na 40 km is daar al de eerste koffiestop in Wouw en terwijl het A team de parking oprijdt, passeert de eerste B groep met een grote glimlach. Eerste poging mislukt dus.
Even later stopt de tweede B groep voor een tas koffie, tweede kans ook mislukt dus. Rik vatte het goed samen “we hebben jullie veilig ingehaald op het terras”.

Na de koffiestop bracht de route ons naar de indrukwekkende Philipsdam met zijn 34 windturbines van elk 3 MW. Links en rechts water, zalig om te rijden Deze dam is een onderdeel van de Delta werken, loopt van de Grevelingdam naar Sint Philipsland (waaraan hij zijn naam te danken heeft) en sluit de wateren Krammer en Volkerak af van de Oosterschelde.

Door de parallelweg naast de N59 belanden de rijders in Bruinisse. Een B groep moet een kwartiertje wachten voor een geopende brug, waarna ze besluiten om een koffiestop in te lassen. Oei de kroeg gesloten! Dan even het dorp verkennen. Na een wandelingetje van 200 meter, een zaak die open was, de linker deur binnen gaan” bestellen en betalen”? De bestelling wordt buiten gebracht, en ja deze spreuk werkte ook nog. Na de gezellige verbroedering snel verder om de stad Zierikzee (bekend om zijn vijfhonderd monumenten) te bereiken.

De meeste groepen rijden door en laten deze historische stad aan hen voorbij gaan. Eén A groep verlaat eventjes de route en neemt een kwartier pauze aan de oude haven, waar naast een paar prachtige historische gebouwen ook een indrukwekkend 17de -eeuws kanon staat.

De bijkomende lus voor de B ging verliet de Oosterschelde richting noorden, voorbij Natuurreservaat Schelphoek, richting Renesse. Hier stonden ze aan de Noordzee en kon men, na 113 km op de GPS, het tweede gedeelte van de rit ingeven.
Renesse; de route liep door de dorpskern, helaas voetgangerszone ! Een omleiding was niet aangeduid maar na wat zoeken en puzzelen vonden de ervaren voorrijders weer een padje. Het was daar echt wel druk en voorzichtig rijdend door de massa mensen belandde men weer op de route, Scharendijke den Osse, via Dreischor.

Na dit laatste dorp neemt de groep van Jaak even een koffiestop in de Goemanszorg, een leuke oude boerderij met lekkere koffie en tevens een museumboerderij,. Verder over de N 655, richting Serooskerke, kwam Jaak al bekend voor. Hadden ze dit stukje al niet gereden in het eerste stuk van de rit ? Klopt, hiermee was de extra lus volbracht.  

Op dat moment was het A team groep aan het genieten van een lichte lunch in Brasserie Zeelust (wie vindt toch die namen uit?). De voorzitter had voordien reeds gereserveerd en het overdekte terras was volledig voor deze groep voorzien.

Na Westenschouwen doken de groepen bijna letterlijk het water in, links de Oosterschelde en rechts de Noordzee, gescheiden door de Deltawerken en de imposante brug van Neeltje Jans. Altijd indrukwekkend om hierover te kunnen rijden.

Neeltje Jans (vernoemd naar een boot die op deze zandplaat was vastgelopen) is als werkeiland een onderdeel van de Oosterscheldekering. Na het voltooien van de Deltawerken werd hier een informatie- en attractiepark geopend, met onder andere een expositie over de Deltawerken. De A groep van Dirk nam hier eventjes pauze, gewoon om te genieten.

Via De Banjaard, richting Vrouwenpolder werd er verder gereden over dijken met prachtige vergezichten. Even door Domburg, een dorp met een historische status als stad, sinds 1997 liggend in de gemeente Veere, aan de westkust van Walcheren en de op twee na oudste badplaats van het land, het telt ook 50 hotels en het is zowaar een druk plaatsje.

De A groep van Marc nam eventjes de tijd om met de motoren aan het water een leuke foto te nemen en te kijken naar de meeuwen die brutaal bleven zitten als je er voorbijreed. Een beetje verder, aan een zaak op de dijk stonden de motoren van de C groep uit te rusten. De eigenaars zaten dus vermoedelijk ergens binnen.

De B groep van Jaak reed wat later ook over deze dijken. Hij was opeens verrast toen zij de C groep, die na hun middagpauze terug in het zadel was gekropen, kruisten! Raar, weg kwijt of bewust? Niks van, de C boys reden gewoon een andere route en in de omgekeerde rijrichting

Via Westkapelle langs de Westerschelde kan een B groep toch een A groep inhalen en reden ze samen een doodlopend straatje in. Was nochtans volgens de GPS route. Weer op de route konden ze de A groep voorbij steken, volgens het nieuwe protocol. Over de dijkjes langs de Westerschelde liep het opnieuw verkeerd, een andere A groep draaide rondjes. Ook wij: retour, straatje liep in een weiland en de andere wegentjes ‘verboden doorgang’. Verschillende rijders kwamen van alle kanten en daar draaide de route heel even in de soep. Raar, route is normaal toch verkend.

Het was even zoeken om weer op het juiste spoor te geraken, altijd bewondering voor de voorrijders want zij lossen dit zeer efficiënt op. Eenmaal weer op de route kon de verloren tijd worden ingehaald, want nu ging alles zeer vlot langs de nieuwe havendokken, Bijleveldhaven, Quarieshaven, Scaldiahaven met een indrukwekkende parking om auto’s van de boot op de trein te zetten, over de N 607 om in Kapelle Biezelinge de autobaan op te gaan voor onze laatste 60 km .

De A groep had voordien nog even een tankstop. Aan alle pompen hing een tekst van de uitbaters: “Geen helmen ophouden tijdens het tanken”. Blijkbaar was er in het verleden bij een motard, tijdens het tanken, zijn vizier toegevallen en was er veel brandstof gemorst. Na het tanken nam het A team in de Burger King van Goes nog een kleine pauze, alvorens de snelweg op te gaan.

Autobaan rijden is nooit leuk, maar om vlot afstand af te leggen echter soms een noodzaak. Na 33 km autobaan volgden we de uitrit in Woensdrecht. Deze gemeente bestaat uit vijf dorpen: Hoogerheide, Woensdrecht, Huijbergen, Ossendrecht en Putte en de route liep door alle dorpjes om te eindigen in Brasschaat. Nog een laatste stop in het Van der Valk hotel en met een tas koffie wat verbroederen met de andere groep om dan huiswaarts te keren. Bij thuiskomst stond er 380 km op de teller na een productief dagje.

Over deze rit ontving we vele meningen, ga deze niet verwoorden daar iedereen een eigen interpretatie heeft. Jaak vond deze rit “iets anders”, geen haarspeldbochten, vele mooie snelle banen, afgewisseld met drukke gezellige dorpjes en ja, unieke bouwwerken. Een fris windje, tevens overvloedig water en de zee geeft gewoon een vakantiegevoel.

Weer een dikke proficiat aan de routebouwers, ge moet het maar doen ! Bedankt mannen. Na de rit heeft het bestuur de GPS problemen bekeken en de oorzaak werd gevonden bij wegenwerken die plots verdwenen waren (ja, kan ook!). Tijdens de verkenning, een week voordien, was de hoofdbaan afgesloten en werden de verkenners omgeleid via een aangepaste route (die normaal gesloten is voor het gemotoriseerd verkeer). Een week later was de hoofdbaan terug open en waren de poortjes terug gesloten. Jammer van de verwarring, maar altijd een goede oefening voor de voorrijd


Enkele sfeerfoto’s


Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.  Meer info