Gedragscode bikers

Op deze pagina vinden jullie onze gedragscode

Door lid te worden van de BOK’ers (Bikervrienden OKRA Kempen) gaan de leden akkoord met deze gedragscode.

Een deelname aan een activiteit van onze motorclub doet u geheel op eigen risico . Bovendien ontsla je de BOK’ers en de organisatoren (inclusief de voor- en achterrijders) van hun bestuurlijke aansprakelijkheid, zowel m.b.t. eigen schade als voor schade toegebracht aan derden.

Uiteraard geldt de OKRA Sport verzekering voor diegenen die in orde zijn met hun lidmaatschap.

In groep rijden vraagt een bepaalde vaardigheid, een grote mate van zelfdiscipline en goede afspraken voor de veiligheid van de groep en de andere weggebruikers.

Ideale grootte van de groep is van 6 tot max. 10 motorrijders.

Elk voertuig, zijn rijder en eventuele duo die deelnemen aan één van de activiteiten moeten zowel technisch als administratief in orde zijn met de geldende wetgeving. De wettelijke (verkeersvoorschriften) zijn altijd van toepassing.

Vertrek steeds met een volle tank. Daarom proberen wij bij de start ( of toch zeer nabij ) een tankstation te hebben. Moet er tijdens langere ritten toch een tankstop ingelast worden, dan kan best iedereen zijn motor terug voltanken. Zodoende dienen er niet meerdere tankstops ingelast worden

  • Positie in de groep.

Lichtere motoren en minder ervaren rijders stellen zich best vooraan in de groep op. Gun hen deze plaatsen in het belang van ieders veiligheid. Eenmaal je positie ingenomen dan behoudt je deze ook voor de rest van de rit, tenzij in overleg.

Onderling inhalen is echt “not done” . Respecteer je afstand van je voorrijder maar laat ook geen onnodige grote gaten vallen.

Er wordt in “baksteen formatie” gereden waar mogelijk.

Op smallere wegen kom je dan al wel eens achter mekaar te rijden. Hierdoor wordt de groep dubbel zo lang wat hinderlijk kan zijn voor andere weggebruikers. Neem, indien mogelijk, daarna terug de “baksteen formatie” aan.

Binnen de bebouwde kom en bij het naderen van verkeerslichten verklein je de afstand met je voorganger. Dan kan je gemakkelijker als groep een baan oversteken en doorrijden.

Gaat het te snel voor je, dan laat je best een gat vallen zodat je zeker niet over je kunnen gaat. De rijder voor je gaat dat snel merken. Op zijn beurt houdt hij dan in en zo komt de boodschap heel snel bij de voorrijder. Dus iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid in de groep.

Mocht je toch om de een of andere redenen de groep verlaten dan verwittig je zeker de afsluiter/voorrijder.

  • Opgelet voor inhaalmanoeuvres.

Inhalen doe je op eigen risico. Blindelings achter je voorrijder aanrijden is gevaarlijk. Het komt ook al eens voor dat wanneer de eerste rijder naar links gaat, de laatste rijder ook naar links gaat. Met een beperkt aantal rijders kan dat, maar besef dat het manoeuvre dan erg lang duurt en dit kan leiden tot (grote) ergernis bij andere weggebruikers. Dus opletten hiermee !

  • Mocht de groep toch al eens uit elkaar vallen ..

Dan geldt het volgende systeem. Merkt een rijder dat hij plotseling de laatste man wordt en de rest niet volgt, dan gaat hij bij de eerste kruising of afslag aan de kant en wacht hij de anderen op. Zorg dat je goed zichtbaar bent. Zodoende kan de groep zich snel weer terug herstellen in de volledige formatie.

Desnoods komt de hele groep tot stilstand. Mocht er echt iets aan de hand zijn, dan beslist de voorrijder om terug te keren om te kijken of er hulp moet geboden worden.

  • Speciale aandacht voor..

De rijder die op de tweede positie zit , net achter de voorrijder, deze houdt best een wat grotere afstand van de voorrijder, want als deze plots een snelle beslissing dient te nemen en nogal fel in de remmen gaat (om bijvoorbeeld die afslag toch nog te kunnen nemen) dan heeft deze tweede rijder wat extra remafstand nodig zodat de rest van de groep niet in moeilijkheden wordt gebracht. Zo voorkom je dat iedereen fel in de remmen dient te gaan, met alle gevolgen van dien.

Van elke rit wordt er in principe sfeerbeelden genomen die in een reportage worden verwerkt.
Deze foto’s worden nadien verspreid aan de leden via Facebook en MyAlbum, hierbij rekening houdende met de privacy regels van OKRA.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.  Meer info

X